freskRycerzyMurowany kościół i klasztor zbudował dla brygidek Jagiełło w latach 1412-1426 jako wotum za grunwaldzkie zwycięstwo, które przepowiedzieć miała św. Brygida szwedzka. Fragmenty polichromii ocalały na strychu kościoła przez odcięcie malowideł od wnętrza niżej zawieszonym sklepieniem. Pierwotnie polichromia sięgała stropu drewnianego. Odkryto w 1898 przez artystę malarza Józefa Smolińskiego który sporządził kopię akwarelowe.

Wg Rstraichera fragmenty należą do ciągłego fryzu z przedstawieniem dziejów Trzech Królów, ich pochód i spotkanie na Górze Kalwarii. Analogiczne przedstawienie w kaplicy złotników w Augsburgu z r. 1420.

 Fragment polichromii, grupa rycerzy konnych i wyprzedzający ją brodaty jeździec

Postacie zwrócone w stronę prezbiterium. Na czele zwartej grupy czterej zindywidualizowani portretowo i kostiumowo jeźdźcy za którymi głowy w hełmach łebkowych o otwartych przyłbicach. Na niewielkich skrajach wierzchu i spodu jasno zielone tło z takimż listowiem bordiury. Postać czołowa w szmaragdowej kurtce obrzeżonej brązowo wokół szyi, żółty strój pod kurtką. Twarz o karnacji różowej, lekko fioletowa czapka. Białe włosy i broda konturowana brunatnym. Z czterech czołowych jeźdźców pierwszy od widza w spiczastej ceglasto-żółtej czapce ciemno-czerwony, rozświetlony różowo strój, w dekoldzie fragment niebiesko?zielony. Obok ku lewej w stroju szmaragdowym. Obrzeże i guziki bielą, ciemno wiśniowa taśma na szyi. Postać trzecia, po kolana w ceglastym stroju /kontury fałdy/ i różowym pod szyją szmaragd. Czapka półkolista ceglasto?różowa. Postać czwarta ku lewej w popiersi. Na szmaragdowym stroju wierzchni ceglasto?różowy. Czapka podobna do tej obok. Karnacje różowe, hełmy w bieli tynku konturowane linią ciemną brunatną. Uprząż jasno brązowa koni białych i biało kasztanowy hełm. 

Fragment polichromii architektura wieży i towarzyszących zabudowań średniowiecznego miasta 

freskKrolFragment polichromii przy narożu ze ściana zachodnią przedstawia wysmukłą wieżę krytą ostro stożkowym hełmem. Wokół hełmu wieniec czterech drobnoniejszych wieżyczek. Ku lewej w stronę prezbiterium wieży towarzyszą zabudowania miejskie, pośród których mniejsza wieża okrągła /baszta/ kryta hełmem stożkowym. Naturalne tło ciepłej bieli tynku cieniowane kolorami ceglastymi od delikatnego różu do intensywnej cegły. Kontury znaczone kreską ciemno-stalową. Na ścianie zachodniej kontury raczej krajobrazu wykonane ceglaste i szeroką kreską szaro-brunatną.

Fragment polichromii postać króla i wyprzedzającego go giermka

Na zachowanym fragmencie widoczne są konne postacie króla widzianego czytelnie w popiersiu i wyprzedzającego go drobna postać giermka. Postacie skierowane w lewo od widza, w stronę prezbiterium. W tle głowy króla dwie półkoliste arkady, w głębi ku lewej sylwety wież nad nasypem. W części środkowej tło zielono-szare. Podobne tło na skrajach wierzchu, urozmaicone nadto ciemno-niebieskim turkusowym listowiem. Giermek w białym kapelinie. Różowa tunika /kurtka/ obrzeża ramion i fałdy ciemno-ceglaste. Koszula widziana w partii rękawów i spodnie w partii kolan szmaragdowe. Jasno-brązowe buty. Siodło szaro-oliwkowe kryte materią łuskową różowo?fioletową o brunatnych konturach łusek. Drzewce chorągwi w dłoniach giermka białe, być może jej płat kremowo-biały z ceglastymi wężykami na przemian z szarymi pasami. Portret postaci koron wyeksponowany długim prostym nosem i intensywnie różową karnacją. Wybitnie rudo-ceglaste włosy. Pod szyją szmaragdowy cętkowaty plamami szarymi strój, na którym różowa szata z cieniami ceglastymi. Dekolt szaty i pasek czystą bielą. Prawa dłoń w geście wskazywania. Korona malowana czerwienią ceglastą, grzebień intensywnie konturowany brunatnym. Kamienie czerwone i szmaragd. Wieża zwały nasypu ceglaste.

Fragment polichromii nad chórem muzycznym

Fragment polichromii pierwotnie przedstawiającej rozbudowana scenę Pokłonu Trzech Króli znajduje się na południowej ścianie nad chórem muzycznym, 79 cm od ściany zachodniej. Nieumiarowy, górna krawędź dotyka sklepienia, dolna przebiega po łuku dawnej ściany. W dolnej części, po prawej stronie malowidła, widoczne są dwa zielone półkoliste kształty (gór) o czarnym konturze, ze sztrafowaniem. Powyżej czarnym konturem malowany las; pionowe pnie drzew w kolorze ugrowym. Korony drzew namalowane czarnym konturem i jasną zielenią (liście). Za lasem widoczna półokrągła baszta z blankami; w cieniach ? czerwień. Dalej, ponad ubytkiem malowidła widoczna linia obwarowań z basztami. Dół murów podkreślają faliste, czarne kreski na niebieskawym tle ? oznaczające prawdopodobnie (trzcinowe?) osłony przeciw artylerii. Okna baszty w kształcie krótkich czarnych kresek. Ponad obwarowaniami słabo widoczne czerwone dachy zabudowań miasta.

Sakramenty

Nabożeństwa:

REKOLEKCJE ADWENTOWE:

17-20.12.2017 r.

Nowenna do Dzieciątka Jezus:

16-23.12.2017 r.

Dni powszednie: godz. 10.40 i 17.40

Niedziela: godz. 17.40

ZAPRASZAMY

 

PIERWSZY PIĄTEK MIESIĄCA:

Msze św.: godzina 7.00, 7.30, 11.00, 18.00

Spowiedź: godzina 7.00 - 7.45, 10.30 - 11.30, 15.00 - 18.30

Koronka do Bożego Miłosierdzia: godzina 15.00

Adoracja Najświętszego Sakramentu: godzina 15.00 - 18.00

Nabożeństwo pierwszopiątkowe:  godzina 10.30 i 17.30

 

PIERWSZA SOBOTA MIESIĄCA: 

Msze św.: godzina 7.00, 7.30, 11.00, 18.00

Spowiedź: godzina 7.00 - 7.45, 10.30 - 11.30, 17.30 - 18.30

Nabożeństwo "Pięciu Pierwszych Sobót Miesiąca": godzina 10.30 i 17.30

 

Czytanie na dzisiaj

NMP Zwycięska

Najświętsza Maryja Panna Zwycięzka, pod której sztandarem i w której Imię dokonuje się zwycięstwo człowieka zarówno w wymiarze duchowym (nad Szatanem), jak i w wymiarze historycznym.

O Święta Dziewico, pełna radości w niebie, nie zapominaj o smutkach naszych na ziemi. Spójrz na tych, którzy cierpią, którzy walczą z trudnościami i których nie przestają trapić gorycze tego życia. Wyproś miłosierdzie nad opuszczonymi. Wyproś miłosierdzie nad słabością naszej wiary. Wyproś miłosierdzie nad tymi, którzy się chwieją. Wyproś miłosierdzie także dla tych, którzy nie proszą o Twe wstawiennictwo. Wyjednaj wszystkim ufność i pokój. Amen.

 

Modlitwy do NMP Zwycięskiej

Święta Brygida Szwedzka

Życie św. Brygidy można podzielić na dwa etapy. Pierwszy, który zaczął się w momencie jej narodzin i drugi, który rozpoczął się w chwili śmierci jej męża.

Ta niesamowita kobieta jest szczególnym przykładem świętej, która bliska jest zarówno tym, którzy są powołani do powinności życia świeckiego, jak i tym, którzy otrzymali powołanie do szczególnej konsekracji. Była osobą o silnej woli, odważną, kochającą i troskliwą żoną oraz matką, wykształconą arystokratką przyjmowaną i słuchaną na dworach władców świeckich oraz dostojników kościelnych.



 Modlitwy do Św. Brygidy

Święty Juda Tadeusz

Św. Juda nazwany został Tadeuszem dla odróżnienia od Judasza Iskarioty. Pochodził z Kany Galilejskiej. Rodzicami jego byli Maria i Kleofas (zwany także Alfeuszem), braćmi św. Jakub, pierwszy biskup Jerozolimy, Józef i św. Szymon.

Spokrewniony był z Panem Jezusem, ponieważ matka Jego Maria Kleofasowa była cioteczną siostrą matki Chrystusa Pana. Rodzice św. Judy, jak również i jego bracia całym sercem byli oddani sprawie rozszerzania Ewangelii, towarzyszyli Zbawicielowi podczas jego pracy apostolskiej. Poszli też za Nim do Jerozolimy na święto Paschy i byli świadkami Jego Męki i Śmierci.

 

 Modlitwy do Św. Judy Tadeusza

unia